Hoe Bessy bijdraagt aan een betere klantervaring bij Raamdecoratie.com

Raamdecoratie.com is al elf jaar één van de grootste Nederlandse webshops in raamdecoratie. Van jaloezieën tot rolgordijnen: ze hebben het allemaal. De raamdecoratie wordt volledig op maat gemaakt, zodat consumenten zeker weten dat alles perfect past

Over Raamdecoratie.com

Raamdecoratie.com is al elf jaar één van de grootste Nederlandse webshops in raamdecoratie. Van jaloezieën tot rolgordijnen: ze hebben het allemaal. De raamdecoratie wordt volledig op maat gemaakt, zodat consumenten zeker weten dat alles perfect past.

Industrie: Wonen en interieur

Aantal medewerkers: 30

Hiervoor biedt Raamdecoratie.com verschillende diensten. Zo komen ze bij klanten over de vloer voor het opmeten van raampartijen, geven ze persoonlijk advies en kunnen ze de nieuwe raamdecoratie op locatie monteren.

Voor het inplannen van al deze diensten gebruiken zij nu al zo'n drie jaar Bessy. Volgens Wouter ten Berge, Commercieel medewerker bij Raamdecoratie.com, werpt dat zijn vruchten af. "Sinds we Bessy gebruiken kunnen we met weinig planners veel werk verzetten en bieden we onze klanten een nóg betere ervaring", vertelt Wouter. "Dat is uiteindelijk wat voor ons het belangrijkste is."

Van handmatig werk naar planning automatisering

Het is inmiddels alweer meer dan drie jaar geleden, maar voor Wouter voelt het nog als de dag van gisteren. "Voorheen deed ik de planning alleen. Ik had toen zo'n twintig bakjes op mijn bureau staan, waarin ik de bonnen op volgorde van postcode moest sorteren. Vervolgens moest ik klanten opbellen om te kijken of zij op het gewenste moment thuis konden zijn en de afspraken handmatig inplannen", vertelt Wouter. Dit resulteerde in veel onbeantwoorde telefoontjes en opvolging via de mail, waar veel tijd in ging zitten.

Zeker toen de aanvragen opliepen was deze manier van werken geen doen meer. Het team moest op zoek naar een oplossing. "Het was niet makkelijk om een planningstool te vinden die aan onze wensen voldeed. We wilden een tool waarmee de klant zelf kon bepalen wanneer wij mochten langskomen. Dit bleek vrij lastig omdat veel tools gericht zijn op pakketdiensten en ervan uitgaan dat de consument altijd kan", zegt Wouter. "Uiteindelijk zijn we via-via bij Bessy terecht gekomen. Hierin zagen we een uitgelezen kans om het plannen te automatiseren en de klantervaring te verbeteren. Vooral het feit dat de klant de planning bepaalt, sprak ons erg aan."


Een soepel proces van aanvraag tot afspraak

Dat de klantervaring is verbeterd, is inmiddels een feit. Volgens Wouter vinden klanten het erg fijn dat het proces nu zo soepel verloopt. Hij vertelt kort hoe dit er precies uitziet. "Op onze website kunnen consumenten een gratis meet- en adviesgesprek aanvragen. Daarna ontvangen zij binnen een half uur een mail met afspraak opties waaruit zij kunnen kiezen. Mocht er geen passende optie tussenstaan, dan kunnen zij nog zes nieuwe opties aanvragen."

Als er een optie is gekozen, ontvangt de klant direct een afspraakbevestiging via de mail. Daarna ontvangen zij een week voordat de afspraak plaatsvindt nog een aankondiging en drie dagen van te voren nog een laatste update met een kleiner tijdsvak waarin ze langskomen. "We houden een tijdsvak aan van twee uur, maar we bellen de klant altijd een kwartier van tevoren om te laten weten dat we eraan komen. Zo voorkomen we dat klanten twee uur bij de deur zitten te wachten."

Nadat de metingen zijn uitgevoerd, wordt er een meetbon opgesteld door de buitendienst medewerker. Hierop staan de afspraken omtrent de bestelling. Als deze door de klant is afgetekend, wordt de bestelling doorgevoerd en kan de klant in het winkelwagentje op de website direct de raamdecoratie afrekenen. "Al met al is het proces een stuk gemakkelijker geworden en daar draagt Bessy zeker aan bij", vertelt Wouter.

Planbot AI zorgt ervoor dat de planning altijd klopt

De afspraak opties waaruit klanten kunnen kiezen, worden gegenereerd door Planbot AI. Bij het voorstellen van deze opties heeft Planbot onder andere rekening gehouden met het adres van de klant, de dienst die zij hebben aangevraagd en het aantal raampartijen waar het om gaat. "Het aantal raampartijen wordt direct gebruikt om de planning te optimaliseren. Bij 1-4 raampartijen wordt er gerekend met een minder groot tijdsvak dan bij 5-8 raampartijen. Bessy weet dan hoelang een afspraak duurt en houdt hiermee rekening bij het voorstellen van planning opties aan de klant", vertelt Wouter.

Daarnaast houdt Planbot bij het plannen ook rekening met de verschillende diensten. Sommige montage afspraken kunnen namelijk alleen door specifieke monteurs worden uitgevoerd, die over het juiste gereedschap beschikken. "Planbot stelt dan alleen planning opties voor op de momenten dat deze monteurs beschikbaar zijn", zegt Wouter.

Problemen monitoren met meldingen en checklists

Wanneer een afspraak niet loopt zoals gepland, wil het team van Raamdecoratie.com er alles aan doen om dat in de toekomst te voorkomen. In Bessy kunnen zij klachten en problemen goed monitoren door gebruik te maken van meldingen. Deze meldingen worden aan een taak meegegeven wanneer deze door omstandigheden niet kan worden uitgevoerd. "Door gebruik te maken van meldingen kunnen we gemakkelijk een overzicht maken van de meest voorkomende oorzaken van klachten en problemen. We kunnen hierdoor goed zien waarin nog kansen voor verbetering liggen, waarna we ons daar weer op kunnen gaan focussen."

Een optimale klantreis realiseren met Bessy

Al met al helpt Bessy het team van Raamdecoratie.com voornamelijk met het verbeteren van de klantervaring en optimaliseren van de klantreis. "In onze branche willen consumenten momenteel online de beste prijs en offline de beste service. Dit gaat niet altijd samen, maar door Bessy te gebruiken kan je de klantreis zo klantvriendelijk mogelijk maken met zo min mogelijk mensen. Dus een optimale klantervaring bieden met veel automatisering, zodat er minder handwerk nodig is", zegt Wouter. Hierbij speelt Planbot AI een grote rol. "Ons team werkt niet 24/7, maar de klant kan wel elk uur van de dag een afspraak inplannen op onze website. Mede hierdoor wordt de klantervaring steeds beter en is Bessy een stuk klantvriendelijker dan de gemiddelde planningstool die er bestaat."

Wil jij net als Raamdecoratie.com je planning automatiseren en hiermee de klantervaring verbeteren? Plan dan een gratis adviesgesprek met ons team en ontdek wat Bessy voor jou kan betekenen.

Wouter ten Berge, Commercieel medewerker bij Raamdecoratie.com

Eerst zien dan geloven?

Probeer Bessy 14 dagen gratis

Wil jij proberen of ons Bessy platform echt bij jou past? Probeer het dan nu helemaal gratis!

  • Automatiseer jouw planning
  • Bespaar, tijd, geld, werk en kilometers
  • Verhoog jouw klanttevredenheid