Voor Enven is Bessy een onmisbare pion in het gehele werkproces. Jasper van Vliet, operationeel directeur bij Enven, is vooral erg tevreden met de mogelijkheden die Bessy biedt als het aankomt op automatisering.
Voor Enven is Bessy een onmisbare pion in het gehele werkproces. Jasper van Vliet, operationeel directeur bij Enven, is vooral erg tevreden met de mogelijkheden die Bessy biedt als het aankomt op automatisering.
"Daar zit voor ons echt de winst. Hierdoor kunnen wij ons grotendeels richten op onze core business", vertelt Jasper. In totaal heeft Enven in Bessy zo'n 45 automations lopen. Deze zorgen ervoor dat niet alleen handelingen in Bessy geautomatiseerd worden, maar ook dat de communicatie tussen Bessy en andere software vanzelf gaat. "Ik denk dat Bessy hiermee ook echt het verschil maakt ten opzichte van andere partijen. Dat stukje automatisering maakt het exclusief."
Enven is een toonaangevend adviesbureau op het gebied van energielabels en verduurzamingsadviezen. Zowel particuliere bewoners als corporaties kunnen bij hen terecht voor het verduurzamen van woningen en bedrijven. Jasper is als operationeel directeur bij Enven verantwoordelijk voor de samenwerking met externe partijen, de planning, capaciteitsmanagement en alle IT en ontwikkelingen daaromheen. Binnen Enven is Jasper ook degene geweest die heeft besloten om met Bessy te gaan werken. "Op dat moment waren we op zoek naar een slim platform voor het MKB, waarin we ons werkproces konden automatiseren en optimaliseren", zegt Jasper. "Bessy was daar als meest veelbelovend platform uitgekomen. Ik zag de mogelijkheden en ben direct klant geworden om te starten met het implementatieproces. Inmiddels zetten we Bessy echt heel divers in."
De diversiteit begint al met een ander ingericht proces voor elke doelgroep. Jasper kan ons uitgebreid vertellen hoe dit eruit ziet voor particulieren. "Wanneer particulieren een aanvraag doen op onze website, ontvangen zij binnen een paar seconden een mailtje. Hierin kunnen zij een link openen voor het inplannen van een afspraak, die rechtstreeks in Bessy wordt gepland." Hierna wordt ook hun CRM systeem bij het proces betrokken. "Na het inplannen van de afspraak in Bessy, communiceert Bessy automatisch met ons CRM systeem waarin de klant en factuur worden aangemaakt. Hiermee wordt ook de afspraak bevestigd, waarna we langsgaan bij de klant." Maar daarmee is het proces nog niet afgerond. Nadat de afspraak heeft plaatsgevonden, en daarmee de buitendiensttaak is afgerond, wordt automatisch een binnendiensttaak aangemaakt. "Hierin wordt informatie verwerkt en zodra wij de taak gereed melden ook een product toegevoegd. Vervolgens ontvangt de klant het product netjes via de mail", vertelt Jasper.
Het proces voor corporaties ziet er weer heel anders uit. Hierin speelt de API van Bessy een grote rol. Jasper vertelt hoe dit in elkaar steekt aan de hand van een huidige opdracht. "Voor een corporatie zijn we nu bezig met een aanvraag van 600 energielabels. Daarvoor hebben we een platform gebouwd waarop huurders wat meer informatie krijgen." Op dit platform kunnen huurders ook direct een afspraak inplannen, waar Bessy via de API opties voor genereert. "Daar waar de huurder een afspraak wil maken, worden er op de achtergrond opties opgehaald door Bessy. Hier komt de afspraak dan direct tot stand."
Voor een andere grote opdrachtgever gebruiken ze Bessy over de API voornamelijk voor het stukje capaciteitsbeheer en het plannen van de afspraken. "We hebben voor deze opdrachtgever ook een andere Bessy omgeving die specifiek voor hen is ingericht, omdat we hier te maken hebben met andere regels en wetgeving en een andere werkwijze", zegt Jasper.
Van alle mogelijkheden die Bessy biedt, is Jasper het meest te spreken over de API en automations. "Ons proces hangt aan elkaar van koppelingen en automatiseringen. Daarmee proberen we eigenlijk al het menselijke handelen dat niet meer nodig is eruit te halen. Daarom ben ik heel erg blij met de automations builder. Het is heel prettig dat we hiermee zelf kunnen bepalen wanneer bepaalde acties in Bessy automatisch uitgevoerd mogen worden. Hierdoor kunnen we binnen Bessy, zonder dat we daar externe tools voor nodig hebben, al een hoop zelf inrichten."
Maar ook de API maakt voor Enven een groot verschil. "Bij ons is alles gekoppeld met de API. Hiermee kunnen we heel veel realiseren. Zo zijn we continu bezig om te kijken wat er nog bij kan, wat we nodig hebben en hoe we onze processen nog beter kunnen inrichten." Inmiddels koppelt Enven de API onder andere met hun CRM systeem Teamleader, automatiseringsplatform Power Automate en hun website. Jasper vertelt hoe de API koppeling werkt op hun website. "Als je bij ons op de website een aanvraag doet, ontvang je direct een mail waarin je online een afspraak kan inplannen. Hierdoor zit de klant nog in zijn focus van wat hij aan het doen is, wat maakt dat hij veel eerder bereid is om direct de afspraak te maken."
Voor het inrichten van hun Bessy omgevingen, heeft Jasper vanaf het begin af aan nauw contact gehad met team Bessy. "In het eerste gesprek dat ik met Bessy heb gehad, merkte ik dat ik met iemand rond de tafel zat die snapte waar die het over heeft. Zowel over het stukje proces als de technologie die ervoor nodig is om zo'n proces tot stand te brengen. Dat vond ik erg prettig." Ook nu Enven al een tijd met Bessy werkt, blijft Jasper sparren met team Bessy over ontwikkelingen en toevoegingen aan het platform. "Ik heb vaak heel uiteenlopende vragen, die niet altijd passend zijn voor alle andere Bessy gebruikers. Wel is het zo dat wanneer ik uitleg waarom we iets zouden willen of nodig hebben, hier echt naar wordt geluisterd."
Jasper kijkt ook met veel belangstelling uit naar toekomstige features die aan Bessy worden toegevoegd. Al met al gelooft hij dat Bessy in de toekomst alleen nog maar meer kansen biedt. "Als Bessy zich doorontwikkelt, heb je goud in handen", zegt Jasper.
Inmiddels heeft Enven al zo'n 15.000 opdrachten digitaal afgehandeld met behulp van Bessy. Bij het succes hiervan spelen de ingerichte automations een grote rol. "Dat stukje automatisering doet Bessy best goed. De automatisering mogelijkheden hebben voor ons het verschil gemaakt om Bessy breder te implementeren en ook aan te dragen bij onze partners. Ik zou iedereen die 1 tot 50 medewerkers heeft, zeker het advies geven om het gesprek met Bessy eens te gaan voeren", aldus Jasper.
Wil jij net als Enven je werkprocessen automatiseren en tijd terugwinnen? Plan dan een gratis adviesgesprek met ons team en ontdek wat Bessy voor jou kan betekenen.